We Are All Here – Bas Kosters
In een uiterst persoonlijke tentoonstelling ontrafelt Bas Kosters zijn zoektocht naar zijn eigen plek op zijn geboortegrond. We Are All Here is een onderzoeksproject naar hoe we ruimte kunnen innemen én hoe we op harmonieuze wijze samen kunnen leven.
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Kosters een nieuwe kunstinstallatie gemaakt, die wordt gepresenteerd in de historische tuin van Dat Bolwerck. Een witte figurengroep van textiel staat daar – blootgesteld aan weer en wind – als een vreedzaam, saamhorig leger.
Ook in Station Zutphen, gelegen aan het Stationsplein waar Kosters is geboren, is een reflectie van dit nieuwe, volledig witte werk te zien. Daarnaast worden er porseleinen kunstobjecten getoond die Bas in 2024 maakte tijdens een artist-in-residence in Arita, Japan.
Een bijzondere plek binnen de tentoonstelling is weggelegd voor het project Family Textiles: drie wandkleden die de vader, moeder en zoon representeren. In 2015 maakte Kosters een indrukwekkend eerbetoon aan zijn overleden vader in de vorm van een wandkleed, samengesteld uit diens complete garderobe. In 2024 voegde hij daar een wandkleed aan toe ter nagedachtenis aan zijn overleden moeder, evenals een derde kleed dat hemzelf – de zoon – representeert. Voor het eerst zijn deze drie wandkleden nu samen te zien, tijdens Kosters’ eerste solotentoonstelling in de stad waar hij is geboren.
Rondom de tentoonstelling is een inspirerend en inhoudelijk programma ontwikkeld in samenwerking met lokale partners, waarin ruimte is voor reflectie en beschouwing.
We Are All Here
In het project We Are All Here verbeeld Bas Kosters, met verschillende technieken, de thema’s verbondenheid, saamhorigheid en de ruimte om simpelweg te mogen zijn. Zachtheid en poëtische verbeelding van mens en dier vormen daarbij de belangrijkste uitgangspunten. Met dit werk wil Kosters niet alleen pleiten voor het bestaansrecht van anderen binnen onze samenleving, maar ook dat van hemzelf zichtbaar en voelbaar maken. Het is een gevecht voor vrijheid, voor aanwezigheid, voor erkenning.
De werken uit de serie I Am All Here zijn ontstaan tijdens een artist-in-residence-periode waarin persoonlijke transformatie centraal stond. De zachte sculpturen op sokkels vormen een vervolg op eerdere werken uit Kosters Divine-serie, waarin kwetsbaarheid en kracht samenkomen in textiele vormen.
Twee grote wanddoeken, Portrait as Homosexual en Portrait as Flower, refereren aan hoe homoseksuele mannen in de geschiedenis vaak werden aangeduid met vrouwelijke of bloemige namen als daisy, buttercup of pansy. Waar deze termen ooit werden gebruikt om te denigreren of te onderdrukken, wil Kosters ze via deze werken toe-eigenen en herdefiniëren als krachtig en zelfbewust.
De zelfportretten in deze serie zijn opgebouwd uit textiel en bevatten beelden uit een langlopend analoog fotografieproject waarin Kosters zichzelf blijft onderzoeken en documenteren. Zo vormt dit project een gelaagde verkenning van identiteit, zichtbaarheid en de zachtheid van bestaan.
Afbeelding: wandkleed ‘we are all mothers’