Van 21 september 2019 tot en met 9 februari 2020 presenteert het Stedelijk Museum Zutphen het werk van tekenaar Jo Spier in de expositie: Verleiden met een glimlach – Jo Spier en de reclame.

Een tentoonstelling geheel gewijd aan het reclamewerk van tekenaar Jo Spier, aangevuld met reclamewerk van tijdgenoten én hedendaagse tekenaars. Jo Spier (Zutphen 1900-1978) noemde zichzelf wel een tekenend journalist. Maar naast een begenadigd politiek tekenaar en illustrator was hij bij uitstek iemand die de reclame-ideeën van bedrijven in beeld kon brengen.

De enorme hoeveelheid aan reclame-uitingen overtreft waarschijnlijk al Spiers tekenwerk voor kranten en tijdschriften. Onder zijn commerciële opdrachtgevers waren wereldomvattende bedrijven als Shell, Esso, Mobil Oil, Ford, Philips, en Schlumberger, maar ook in Nederland wist men hem te vinden: Heineken, KLM, NS, PTT en Amstel Bier waren bedrijven die jarenlang adverteerden met de getekende reclameboodschappen van Jo Spier. Tegelijkertijd gaan de reclametekeningen van Spier veel verder dan een plaatje met een tekst. Zijn vermogen om op een beeldende wijze typografie in te zetten is ongeëvenaard.

De tentoonstelling toont naast het werk van Spier ook werk van tijdgenoten als Ies Spreekmeester en Eppo Doeve. Daarnaast laten hedendaagse tekenaars als Joep Bertrams, Ien van Laanen, Nanne Meulendijks en TRIK zien hoe zij omgaan met commerciële en maatschappelijke thema’s.

‘’De advertenties van Jo Spier, in de vorm van tekeningen én teksten, verleiden de hedendaagse beschouwer, soms zelfs onbedoeld, nog steeds tot een glimlach.’’

Interessant is dat in veel gevallen de getekende reclame in de wereld van deze hedendaagse tekenaars, die bijna allemaal in eerste instantie naar buiten treden als politiek karikaturisten, zich toespitst op de ideële ‘reclame’ of reclame voor de ‘eigen’ krant.

Bij de tentoonstelling hoort een limited editoin magazine over (het werk van) Jo Spier. Veel van zijn historisch reclamewerk zal hierin afgedrukt worden. Daarnaast leveren Kees van Kooten (schrijver, cabaretier en programmamaker) en Henk van Gelder (columnist van NRC Handelsblad) een bijdrage aan dit magazine.

%d bloggers liken dit: