Valentijnscadeau voor samenwerkingsverband ‘Match M12’

285.000 euro van VriendenLoterij voor twaalfmaal een perfecte match met topstukken uit het Rijksmuseum.

VLNR: Geert Friebel (VriendenLoterij), Tiana Wilhelm (voorzitter van M6 en directeur Musea Zutphen) Gerard de Kleijn (projectleider M12) en Marilène van Oranje (VriendenLoterij). Foto: Vincent Kramer

Mooi nieuws op Valentijnsdag voor Stichting M6 en de zes collega-musea die zij hebben uitgenodigd om deel te nemen aan het nationaal samenwerkingsverband ‘Match M12’. Voor dit project ontvingen Tiana Wilhelm, voorzitter van M6 en directeur van de Musea Zutphen, en projectleider Gerard de Kleijn een bijdrage van 285.000 euro van de VriendenLoterij. Match M12 koppelt 12 maal een topstuk uit de nationale schatkamer van het Rijksmuseum met hoogtepunten uit de collecties van 12 regionale musea. De perfecte matches die zo ontstaan, worden in de zomer van 2023 gelijktijdig gepresenteerd: een nog niet eerder getoonde samenwerking.

Tiana Wilhelm: “Een beter Valentijnscadeau konden wij ons niet wensen. Dankzij de VriendenLoterij en het Rijks kunnen wij volgend jaar onze bezoekers dicht bij huis een bijzondere date aanbieden met geliefde kunstwerken in een bijzondere setting. De bedoeling is dat je als een blok valt voor deze matches.” In totaal kon de VriendenLoterij dankzij haar deelnemers over 2021 een bedrag van bijna 134 miljoen euro schenken aan organisaties op het gebied van cultuur en welzijn.

“Match M12 is een uniek landelijk samenwerkingsverband dat kunst op een interessante manier toegankelijk maakt voor een breed publiek. Bovendien krijgt de collectie van het Rijksmuseum, de nationale schatkamer, zo nog meer een landelijk bereik via de mooie samenwerking met deze 12 musea in het hele land. Iets dat wij vanuit de VriendenLoterij alleen maar toe kunnen juichen. Daarom zijn we trots dat wij dankzij onze deelnemers een mooie bijdrage kunnen doen om de reeks te kunnen realiseren.” aldus Dorine Manson, managing director van de VriendenLoterij.

Over Match M12
Het samenwerkingsband Match M12 is ontstaan uit Stichting M6, een samenwerkingsverband van zes regionale musea (het Hannemahuis, Musea Zutphen, Westfries Museum, Museum Gouda, Het Markiezenhof en Limburgs Museum) die de handen ineen hebben geslagen om reizende tentoonstellingen te organiseren.

De stichting heeft samen met het Rijksmuseum het plan opgevat om in de zomer van 2023 in elke provincie van Nederland tegelijkertijd één topstuk uit de collectie van het Rijksmuseum te tonen, gekoppeld aan een topstuk uit de collectie van het betreffende museum in de provincie. De titel van deze coproductie is Match M12, waarvoor Stichting M6 – verantwoordelijk voor de organisatie van de reeks – de samenwerking opzoekt met de volgende musea: Groninger Museum, Museum Coevorden, Stedelijk Museum Kampen, Flevoland Museum Nagele, Museum Flehite en het Zeeuws Museum.

Bijna 134 miljoen euro voor culturele partners en goede doelen
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij de 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2021 opgeteld een bedrag van bijna € 134 miljoen schenken aan 57 culturele partners en bijna 3500 goede doelen.

Over de VriendenLoterij 
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Deelnemers spelen bij de VriendenLoterij mee voor wat hen raakt. Zij maken elke maand kans op meer dan 200.000 prijzen en dragen met een deel van hun lotprijs bij aan behoud van cultureel erfgoed en het welzijn van mensen. Dat kan kunst zijn, onze geschiedenis en rijke cultuur, of verbondenheid met en zorg voor elkaar, bijvoorbeeld via clubs en verenigingen.

Bovendien kunnen deelnemers met hun VriendenLoterij VIP-KAART zelf bewonderen wat zij mede mogelijk maken. De kaart geeft gratis toegang tot meer dan 125 musea en tot 50% korting op talloze avondjes uit, van bioscoop en dans tot musical en opera. Dankzij de 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2021 een bedrag van bijna € 134 miljoen schenken. De deelnemers steunen met minimaal 40 procent van hun lotprijs 57 culturele partners en bijna 3500 goede doelen. Dankzij de deelnemers schonk de VriendenLoterij in totaal al ruim € 1,8 miljard aan goede doelen.

De VriendenLoterij is met de Nationale Postcode Loterij onderdeel van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen. Deze loterijen zijn als Nederlandse traditie opgenomen op de lijst Inventaris Immaterieel Erfgoed (UNESCO). Het format van de Postcode Loterij is ook actief in Groot-Brittannië, Zweden, Duitsland en Noorwegen. De Goede Doelen Loterijen zijn samen met de loterijen in deze landen de op twee na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld.

Reacties zijn gesloten.