De Weense klassieken en de piano

Lezingenserie door Marcel Zwitser

Het zal je wellicht niet zijn ontgaan dat 2020 een Beethoven-jaar is, omdat dit jaar de 250e geboortedag van de componist wordt herdacht. In de 19e eeuw is de gewoonte ontwikkeld om Beethoven als de hekkesluiter van de Weense klassieke tijd voor te stellen. Sindsdien gelden Joseph Haydn (1732-1809), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) en Ludwig van Beethoven (1770-1827) als de drie grote componisten in de Weense klassieke stijl.

In de levensdagen van deze componisten onderging de piano – oorspronkelijk pianoforte genoemd – tal van ontwikkelingen, zoals dit aan de pianomuziek van Haydn, Mozart en Beethoven ook te beluisteren valt. In het geval van Beethoven is het niet alleen zo, dat Beethoven niet alleen werd beïnvloed door de piano’s van zijn tijd, maar eveneens dat hij zelf invloed had op pianobouwers in zijn omgeving. Aan de hand van de pianomuziek van de Weense klassieken kan het intrigerende verhaal worden verteld van de opkomst van de piano als het meest gangbare muziekinstrument in de huiskamer.
Dit verhaal zal worden verteld in drie lezingen:
1. Haydn en de piano
2. Mozart en de piano
3. Beethoven en de piano

Hierin zal een introductie tot de pianomuziek van deze componisten worden geboden, maar tevens de aandacht worden gevestigd op de instrumenten uit hun bezit (waarvan sommige bewaard zijn gebleven en enkele zelfs nog bespeelbaar zijn).

Marcel S. Zwitser studeerde muziektheorie en muziekwetenschap en promoveerde op een interdisciplinair onderzoek historische theologie en muziekwetenschap naar de invloed van de lutherse pneumatologie op Bach.

Donderdagavonden 29 oktober, 5 en 12 november, aanvang 19.30 uur in

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.